48 uur in Genua: Historische ontdekkingen en promenades langs de Ligurische Zee

Wandel met ons door het historische centrum van Genua, een stad in het noordwesten van Italië. We smullen van de lekkere verse producten op een authentieke sciamadda en nemen de lift in Liberty-stijl voor een indrukwekkend panorama over de wijk Castelletto. De Ligurische Zee is altijd in de buurt.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met het italia.it.

De beste manier om Genua te beleven, is met de Genova City Pass die online verkrijgbaar is. Met dit handige pasje kan je voor een voordelig tarief een breed aanbod aan bezienswaardigheden bezoeken en gebruikmaken van diensten, inclusief openbaar vervoer.

Dag 1: Rondkuieren in het historische centrum

We beginnen onze eerste dag in Genua met een heerlijk, traditioneel en lokaal ontbijt: een lekkere cappuccino waar je een focaccia in kan doppen, een soort van plat brood. Waar? Keuze zat! Er zijn een heleboel elegante cafés en banketbakkerijen die op de lijst van ‘Historische Winkels’ staan. Ze zijn ingericht met sierlijke meubels, spiegels en in de lucht hangt een zoete geur.

Met een goed gevulde maag zijn we klaar om Genua te ontdekken. We reizen in de tijd en keren terug naar het begin van de 17de eeuw, toen de barok in Italië tot ontwikkeling kwam. We dompelen ons onder met al deze pracht en praal door een wandeling te maken in het historische centrum langs de Via Garibaldi, de oude ‘Gouden Weg’ van Genua, een adembenemend openluchtmuseum van architectuur in het hart van de UNESCO site ‘De Nieuwe Wegen en het Rolli Paleizen Systeem".

Daarna maken we kennis met de Geneuse aristocraten en de prachtige woningen waarin ze leefden door een bezoek te brengen aan het Palazzo Rosso, een stadspaleis in de buurt van Via Garibaldi. Onlangs ging het paleis opnieuw open na een restauratie. We bewonderen de zalen en kamers die glanzen van het gouden stucwerk en de meesterwerken en portretten van een aristocratie die in Europa bekend stond om haar elegantie en stijl.

Voor een overzicht van het historische centrum nemen we de lift, de oudste van Genoa. In enkele seconden zijn we boven en hebben we een indrukwekkend uitzicht van het historische centrum, de zee en de haven.

Terug met beide voeten op de grond gaan we verder met onze ontdekkingstocht in het oude centrum van de stad, een labyrint aan gezellige steegjes, kleine pleintjes en nog kleinere kerken vol meesterwerken. Hier kuieren we langs de typische sciamadda, de oude straatvoedselwinkels van dokwerkers waar we samen met de plaatselijke bevolking smullen van knapperige farinata, een soort pannenkoek, en proeven van een smakelijke groententaart… Vers uit de houtoven.

Ook de traditionele markt van Genoa, de Mercato Orientale, is een ideale plek om een hapje te eten. We slenteren langs de bergen aan verse groenten en fruit. De kruiden zorgen voor een regenboog aan kleuren. Op deze markt vind je alle ingrediënten die je nodig hebt om pesto te maken, de beroemdste saus ter wereld, die hier ontstaan is!

Een andere, betoverende manier om het oude centrum te ontdekken is vanaf de torens van de kathedraal. De rondleiding leidt ons naar de top van het monument. Onderweg leren we over de fascinerende geschiedenis van de stad.

Dag 2: Een wandeling langs de Ligurische Zee

De Ligurische Zee maakt altijd deel uit van het Genuese landschap. Deze stille oase kan op verschillende, makkelijke manieren bereikt worden: met het openbaar vervoer, de taxi of met de fiets.

We maken een verfrissende wandelingen langs het water in Nervi: de promenade biedt ons een adembenemend uitzicht op de kliffen, de blauwe zee en de schaduwrijke parken. In het park verschuilen zich drie kleine musea gewijd aan kunst uit de 19de en 20ste eeuw. In de lente bloeit de Rozentuin.

Tussen de Nervi en het stadscentrum bevinden we ons alweer bij een ander juweel: het stadje Boccadasse, waarschijnlijk het beroemdste visserdorpje van Genua. Kleurrijke huizen, afgeronde kasseien, vissersboten en vissersnetten op het kleine strand, steile stenen trappen en smalle steegjes wisselen elkaar speels af. Op de top van de kaap begeven we ons op een ongelooflijk panoramisch terras. Daarna nestelen we ons op het strand met een zakje gefrituurde ansjovis en staren naar de golven.

Een andere mogelijke wandeling begint vanaf de zee en gaat verder naar de hedendaagse architectuur in de wijk Porto Antico (Oude Haven). We ontdekken de gebouwen van Renzo Piano en genieten van een aperitivo met uitzicht op de zonsondergang.

Om onze reis af te sluiten keren we terug naar het historische centrum. Daar brengen we een bezoek aan het MEI – het Nationaal Museum van Italiaanse Emigratie dat gehuisvest is in de middeleeuwse Commenda di San Giovanni di Prè. Genua heeft een sterke band met emigratie: het was van hieruit dat miljoenen Italianen naar Amerika, Afrika, Azië en Australië vertrokken. Het museum vertelt de vele verhalen van de Italiaanse migratie aan de hand van bronnen uit de eerste hand zoals autobiografieën, dagboeken, brieven, foto’s en kranten. Het is een meeslepend, interactief museum waar belevenis centraal staat.

Meer informatie vind je via deze links:

italia.it

Genua

Genova City Pass

Historische Winkels

musea

pesto

reizen in de tijd

hapje te eten

Copyright foto’s: Carolina Fanni, Matteo Carassale, Comune di Genova, A. Falcone, Xedum, Carolina Fanni, ETT SpA, Liguria Digitale
Onze GRANDE reporters stellen volgend(e) hotel(s) voor in deze streek

Grande hotels

"

Aan het Lago Maggiore in Stresa, Italië is het heerlijk ontspannen in het vijfsterrenhotel Villa e Pallazo Aminta.

..."
GRANDE reporter Gert Van Wichelen
bezocht dit hotel en schreef:
"
Villa d'Amelia is een stijlvol en hedendaags hotel, 15 kilometer ten zuiden van Alba.