Verdwaal van een lavendelveld in Calabrië tot in een gondel in Venetië
“Italië heeft een sterk identiteitserfgoed met aandacht voor herinnering en cultuur. Je kunt kiezen: de mooiste kunststeden, de meest verwachte tentoonstellingen, de meest gewilde galerijen en vele verrassende routes voor een volledige onderdompeling in cultuur om intens te beleven.” Daarnaast staat het Zuid-Europese land bekend voor haar design en architectuur, oude en herontdekte kunst en ambachten, straatkunst, dans en goed eten. “De interessantste bestemmingen kiezen is helemaal niet makkelijk want Italië biedt duizenden suggesties. Verdwalen in de lavendelvelden in Calabrië, flaneren in de straten van Florence of verrast worden door het zien van walvisachtigen in de Golf van Genua zijn enkele voorbeelden. Of ga je op zoek naar geluk met een munt in de Trevifontein en dobber je in een gondel in Venetië. Italië zit vol met onmisbare ervaringen.”
Niet te missen evenementen
Wie Italië zegt, denkt hoogstwaarschijnlijk aan de Giro D’Italia. Maar er zijn nog tal van andere, niet te missen evenementen in het Zuid-Europese land. “Zo is er het Eurovisie Songfestival, het San Remo Festival, de Biënnale van Venetië en het Filmfestival van Venetië. En ook, de markten en culturele evenementen van Modena, Mantua en Genua, de verschillende Italiaanse carnavals, de Salone del Mobile, Slow Food en Vinitaly evenementen. Voor de sportliefhebbers is er het MotoGP-wereldkampioenschap.”
Kwaliteit, veiligheid en nieuwe mogelijkheden
Wat kunnen we verwachten op gebied van toerisme in Italië en de actuele coronasituatie? Italië voert momenteel een streng beleid in het kader van corona. Het land mikt op hoge slagingspercentages van vaccinatiecampagnes en van virus-inperkingsmethoden. “Italië is synoniem voor kwaliteit van ontvangst en veiligheid, maar ook voor innovatie.”
De pandemie heeft ervoor gezorgd dat toeristen hun voorkeur geven aan minder bezochte of bekende locaties. “Trends die al vóór de pandemie aanwezig waren, zijn versneld, zoals langzaam toerisme, actief en sporttoerisme, reizen met meerdere generaties met familie en vrienden, maar ook exclusief reizen. Outdoor-toerisme zoals Glamping is een sterke groei aan het meemaken. Bovendien ontstaan er nieuwe formules voor leisure toerisme: meer reizen tijdens het werk om het dagelijkse leven in Italië te beleven als een werkplek. Deze vorm van smart working in combinatie met technologie creëert nieuwe mogelijkheden.” concludeert Alfonso.
Copyrights:
Matera - © Francesco Riccardo Iacomino - Moment -via Getty Images
Sardinia - © Francesco Riccardo Iacomino - Moment -via Getty Images
Procida - © Marco Bottigelli - Moment - via Getty Images
Venice - © Buena Vista Images - Digital Vision - via Getty Images