De keuze van GRANDE.be curator Peter Peeters: 'Stop met de influencerfoto's!'

Nieuw-Zeeland is de clichébeelden op sociale media beu! Toch volgens het Laatste Nieuws van 28 januari. Nadat enkele jaren geleden een beeld viraal ging van mensen die stonden aan te schuiven om allemaal dezelfde ‘adelaarsfoto’ (armen in de lucht, fenomenale achtergrond en een ik-heers-over-de-wereld gevoel) te nemen op Roys Peak, was voor de Kiwi’s de maat meer dan vol. De slogan van de nieuwe campagne is duidelijk: ‘Reis alsjeblieft niet onder sociale media’. Met een opvallende campagne op sociale media (…) en de hashtag #DoSomethingNewNZ. Wees creatief. Post een originele foto en maak kans op een reischeque van 300 euro.

De typische beelden op sociale media

Vakantie- en reisfoto’s en clichés. Het blijft een eindeloze discussie. Zeker als het over herkenbare bezienswaardigheden gaat. Wie Parijs bezoekt, wil een foto van Eiffeltoren. Wie Pisa bezoekt, wil een foto van de scheve toren. Liefst met een handje of een vinger om het gebouw te ondersteunen. Cliché? Of, dankzij het wereldwijde web, intussen uitgegroeid tot digitaal cultureel erfgoed? Zelfs voor een fotograaf met al behoorlijk wat jaren op de teller, blijft het moeilijk om niet te vervallen in de stereotype clichébeelden. Ik beken schuld. Ook ik stond, samen met enkele busladingen toeristen, netjes aan te schuiven aan het ‘Kaap de Goede Hoop’-bord op het zuidelijkste puntje van Zuid-Afrika om de ultieme cliché familiefoto te (laten) nemen. Een nul voor originaliteit, een twee voor amusement, maar wel de ultieme foto voor het vakantie fotoboek. En een leuke reisanekdote die, na de juiste hoeveelheid alcohol, spontaan komt opborrelen. Maar hoe zit dat in Nieuw-Zeeland? Is de toeristische dienst van het land werkelijk zo begaan met de kwaliteit van uw vakantiefoto’s? Natuurlijk niet. Waarom dan deze campagne? Omdat de marketingafdeling duidelijk begrepen heeft dat anno 2021 zo’n 80 tot 90% van de toeristen zich laten inspireren door de beelden op sociale media. Beelden waar zij geen enkele impact op hebben. Tenzij via een leuke wedstrijd om ‘influencers’ te lokken om nog meer te ‘influencen’. 

Over de GRANDE.be curators: elke week selecteert een van de reporters van GRANDE.be een inspirerend verhaal over reizen dat verscheen in een bekend digitaal medium. Die verhalen kunnen in het Nederlands of het Engels zijn. De GRANDE.be curator geeft er ook zijn of haar eigen mening over. Curators Amber Francken en Peter Peeters wisselen elkaar af.

 

Onze GRANDE reporters stellen volgend(e) hotel(s) voor in deze streek