De keuze van GRANDE.be curator Amber Francken: 'Reizen we binnenkort in 6 minuten van Antwerpen naar Brussel met de hyperloop?'

Vlaams minister van Innovatie Hilde Crevits (CD&V) gaf de opdracht om te onderzoeken of het haalbaar is om een hyperloop te bouwen in Vlaanderen. Een wat? Een hyperloop: een modern transportmiddel dat passagiers en goederen tegen 1000 kilometer per uur door luchtdrukbuizen vervoert. Futuristisch? Jazeker, maar volgens een rapport van de Vlaamse overheid wordt dit ooit de realiteit! Dat schrijft Newsmonkey in een artikel op 11 juni.

De hyperloop is een soort van trein die bestaat uit pods - waarin personen kunnen plaatsnemen - die zweven dankzij een magnetisch veld. Klinkt herkenbaar? De zweeftreinen in Japan werken een beetje volgens hetzelfde principe. Omdat de wrijving tussen de wielen en de lucht wegvalt zoals bij een gewone trein, kan zo’n hyperloop veel hogere snelheden – de snelheden van een vliegtuig - halen. Teslabaas Elon Musk werkt al tien jaar aan het idee om van de Hyperloop het vervoersmiddel van de toekomst te maken.

De nieuwe hogesnelheidstrein of een speeltje voor de happy few?

Vlaanderen ziet de voordelen voor het transport van goederen over de lijnen Antwerpen-Gent-Zeebrugge, Antwerpen-Gent-Kortrijk, Antwerpen-Hasselt/Genk en Antwerpen-Brussel. De totale investeringskost bedraagt zo’n 3,3 miljard euro en het jaarlijkse onderhoud wordt geraamd op 170 miljoen. Da’s prijzig, maar het verbinden van die havensteden op een snelle manier is economisch interessant én ontlast natuurlijk wel de spoorwegen en de autostrades. Dat verhoogt het comfort van de doodgewone werknemer die – ondanks het toenemende aandeel aan telewerk – graag stipt op tijd op z’n werk arriveert. Op lange termijn kunnen ze zo ook de Europese steden met elkaar verbinden, voor zowel goederen als passagiers. Dat heeft dan weer z’n voordelen voor het milieu. Als we met zo’n hyperloop quasi even snel of zelfs sneller op onze Europese bestemming geraken zonder tussenstops, waarom zouden we dan nog het vervuilende vliegtuig nemen? Jan Modaal zal nog wel eventjes moeten opteren voor de hogesnelheidstrein als ‘groener’ alternatief voor het vliegtuig. Want nadat de eerste testen met passagiers in 2026 – al dan niet succesvol – uitgevoerd worden, verkopen ze deze zitjes vast nog niet meteen aan democratische prijzen. Of blijft het sowieso een stuk speelgoed voor de happy few?

Over de GRANDE.be curators: elke week selecteert een van de reporters van GRANDE.be een inspirerend verhaal over reizen dat verscheen in een bekend digitaal medium. Die verhalen kunnen in het Nederlands of het Engels zijn. De GRANDE.be curator geeft er ook zijn of haar eigen mening over. Curators Amber Francken en Peter Peeters wisselen elkaar af.

 

Onze GRANDE reporters stellen volgend(e) hotel(s) voor in deze streek